Wat is website-optimalisatie?
Website-optimalisatie wordt in het Engels SEO genoemd, wat staat voor search engine optimization. SEO is een veel gebruikte term. Het doel van optimalisatie is om beter te scoren in zoekmachines zoals: Google, Bing, DuckDuckGo en Yahoo. Je past je website dan achter de schermen aan zodat deze beter wordt opgenomen in het algoritme van de zoekmachines.
Naast SEO (optimalisatie) is er ook een andere manier om vindbaar te zijn, namelijk SEA (advertenties). Hierbij koop je als het ware een hoge plek in de zoekresultaten. Dit is een dure maar populaire manier voor grote bedrijven. Een misvatting is dat je hiermee standaard je succes koopt. Ook hierbij moet je zorgen voor optimalisatie zodat je website bij de juiste zoekopdracht tussen de resultaten komt.
Het algoritme van zoekmachines let op veel factoren. De belangrijkste zijn: snelheid, kernwoorden, de beschikbaarheid voor mobiele telefoons en links op de website. Het is belangrijk dat de optimalisatie niet ten koste gaat van het design. Je kunt immers niet alleen maar kenwoorden gebruiken in een tekst, de tekst zal ook makkelijk leesbaar en informatief moeten blijven. Dit is daarom een belangrijke taak waarbij de juiste afwegingen gemaakt moeten worden.
Waarom is optimalisatie belangrijk?
Als je geld investeert in een website moet deze wel vindbaar zijn. Je kunt met optimalisatie de vindbaarheid van je website zien verdubbelen. Je wilt immers niet dat de klanten eerst op de website van de concurrent terecht komen. In de grafiek hieronder zie je een enorm effect in het aantal bezoekers (Percentage of Google Traffic) in verhouding met de positie in de zoekresultaten (Search Result Position).

Heeft u hulp nodig bij de optimalisatie van uw website? Neem dan contact op, dan kan ik u zo snel mogelijk helpen.