Fysiek, online of combineren?

Wat werkt het beste: een fysieke winkel, een webshop of toch de combinatie? In dit artikel kijken we naar de cijfers van webshops en fysieke winkels om dat te achterhalen.

Fysieke en online winkels in cijfers.

Nederland telt inmiddels ongeveer evenveel online als fysieke winkels. Uit onderzoek blijkt dat 11,7 miljoen Nederlanders regelmatig iets online bestellen. 36% bestelt zelfs liever iets online dan fysiek en dit percentage blijft elk jaar stijgen.

Maar toch is een startende webshop alleen vaak geen goudmijn. De meeste mensen kopen namelijk liever iets fysiek dan online en dat met evenveel fysieke als online winkels. Een fysieke winkel geeft dus een betere ervaring dan een online winkel. Toch stijgt het aantal webshops en daalt het aantal fysieke winkels. Dat komt doordat een webshop minder kosten met zich meebrengt en 24 uur per dag bereikbaar is. Het is tegenwoordig alleen heel moeilijk om online naamsbekendheid op te bouwen. De zoekmachines tonen de meest bezochte websites namelijk bovenaan in de zoekresultaten. Als kleine webshop wordt je daardoor moeilijk gevonden. Website optimalisatie kan je hierbij helpen.

Door zowel een fysieke winkel als een webshop te beginnen los je dit probleem voor een deel op. Je fysieke winkel zorgt in de omgeving voor naamsbekendheid. Hierdoor zal je webshop ook meer bezocht worden en als gevolg daarvan zal je hoger komen in de zoekresultaten. Dit zorgt weer voor meer klanten zowel fysiek als online. Ook wordt de drempel lager om iets te kopen in een webshop. Een fysieke winkel heeft dus een positieve wisselwerking met een webshop. Het versterkt elkaar en zorgt zo voor een groter bereik en meer klanten.

Wilt u meer technische uitleg over een webshop lees dan dit artikel. Ook kunt u contact opnemen voor meer uitleg of het realiseren van uw webshop.